ProfielWie ben ikMijn interessesMijn poëzieBerichtenVriendenBeheer

We houden van Tsjernobyl

Originele titel: Tsjernobylskaja molitva

Svetlana Aleksijevitsj

We houden van Tsjernobyl Type: Hardcover
Uitgever: Roularta Books
Gewicht: Onbekend
Aantal Pagina's: 350
ISBN: 90-5466-944-6
ISBN-13: 978-90-5466-944-9
Categorie: Moderne Geschiedenis
Richtprijs: € 25

Korte Inhoud

Op 26 april 1986 gebeurde in Tsjernobyl de ernstigste ramp met een kernreactor in de geschiedenis, als gevolg waarvan driekwart van het Europese vasteland werd vervuild. Hoewel de regering in Moskou beweerde dat er 'slechts' 31 doden te betreuren waren en de autoriteiten een sfeer van geheimhouding creëerden, waren de gevolgen onafzienbaar. Bijna 500 dorpen zijn verdwenen en ongeveer 2,1 miljoen mensen leven op ernstig vervuild land. Duizenden kinderen werden sindsdien geboren met ernstige afwijkingen, talloze anderen lijden aan aanhoudende gezondheidsproblemen.

Wij houden van Tsjernobyl is het eerste boek dat persoonlijke getuigenissen van omwonenden en betrokkenen bevat en dat verslag legt van hun angst, boosheid en vertwijfeling in een wereld die nog steeds draait om röntgen, becquerel, cesium en strontium. De auteur heeft vanaf 1986 meteen al honderden door de kernramp getroffen mensen geïnterviewd: onschuldige burgers en mannen en vrouwen die beroepshalve en al of niet vrijwillig waren betrokken bij de schoonmaakoperaties daarna. Volwassenen én kinderen doen in dit boek hun verhaal, soms met wrange humor, dikwijls met machteloze woede.

Svetlana Aleksijevitsj werd in Oekraïne geboren en studeerde journalistiek in Minsk. Thans woont zij afwisselend in Wit-Rusland en Duitsland. Dit boek werd in meer dan tien talen vertaald en won in 2006 in de Verenigde Staten de National Critics Circle Award.

Uittreksel

Blz. 10: Volgens waarnemingen werd er op 29 april een grote radioactieve wolk geregistreerd in Polen, Duitsland, Oostenrijk en Roemenië; op 30 april in Zwitserland en Noor-Italië; en op 1 en 2 mei in Frankrijk, België, Nederland, Groot-Brittannië en Noord-Griekenland; op 3 mei in Israël, Koeweit en Turkije...

Tot op grote hoogte uitgestoten gasvormige en vluchtige stoffen verspreidden zich wereldwijd: ze werden geregistreerd op 2 mei in Japan, op 4 mei in China, op 5 mei in India en op 5 en 6 mei in de VS en Canada. In minder dan een week tijd werd Tsjernobyl een probleem van de hele wereld.

Recensie

door Tsenne Kikke
Onmogelijk! Het is totaal onmogelijk om de inhoud van dit boek in je op te nemen zonder dat je tot in het diepste van je wezen erdoor beroerd wordt. Ook raden we je ten zeerste een ander boek aan, dat de titel 'Certificaat Nr. 000358/' draagt, en waarin je schreinende zwart-wit foto's kunt aanschouwen van verschillende slachtoffers die de ramp hebben overleefd. Ook dat boek is een drieste aanklacht geworden, en verplicht kijk- en leesvoer voor al diegenen die kernenergie zien als dé oplossing voor onze energieproblemen. Tevens las ik met verontwaardiging hoe, vandaag de dag, een reisbureau in Kiev toeristische uitstapjes naar Tsjernobyl organiseert om het nucleaire Mekka een bezoekje aan 'gematigde prijzen' te brengen... Er is een route uitgestippeld die begint bij de dode stad Pripjat: de toeristen kunnen de verlaten flatgebouwen met de zwart geworden was op de balkons en de kinderwagens bekijken. Dan het voormalige politiebureau, het ziekenhuis en het gebouw van het communistische partijcomité. Vanuit Pripjat gaat de route verder langs de dode dorpen, waar op klaarlichte dag wolven en wilde zwijnen tussen de huizen zwerven. Maar het hoogtepunt van het uitstapje is de bezichtiging van de sarcofaag. Hij is met haastige spoed over het ontplofte vierde blok heen gebouwd en vertoont al langere tijd scheuren, waardoor dodelijke deeltjes - resten van kernbrandstof - weglekken. En helemaal aan het eind van de reis is er voor de liefhebbers van extreem atoomtoerisme nog een picknick met ecologische schone producten en rode wijn... én Russische wodka.
Adverteren
Zoek&Vind
Meer
Spiritualia