Zelfkennis, gebaseerd op de leer van G.I. Gurdjieff & Ouspensky

Cursusleider: Michael Middens

In deze DIMschool online cursus wordt "Op Zoek naar het Wonderbaarlijke" van de hand van Ouspensky als werkboek gebruikt opdat je kunt kennismaken met de zogenaamde 'Vierde Weg'. Met-ter-tijd zullen jou de aankoop van dat boek aanraden.

Het is namelijk een tamelijk getrouwe weergave van de meest belangrijke aspecten van Gurdjieff's leerstellingen. Maar, zoals de ondertitel duidelijk vermeldt, gaat het om 'fragmenten van een onbekende leer', en wordt al het ontbrekende tijdens de cursus stelselmatig aangereikt opdat je de aangeleerde kennis tevens daadwerkelijk in het dagdagelijkse leven zou kunnen toepassen.

Gurdjieff introduceerde eveneens als eerste het enneagram in het Westen. Dit merkwaardig symbool vertegenwoordigt in zijn leer de relatie tussen de twee grootste levenswetten, zijnde: 'de wet van drie' en 'de wet van zeven', die tezamen ook de 'Wet van 10' vertegenwoordigen. Deze thema's komen dan ook meermaals aan bod.

Gurdjieff gaf in het prille begin zijn ideeën slechts beetje bij beetje prijs. Toen hij voor het eerst nieuwe thema's aanstipte, gaf hij enkel en alleen de algemene principes weer, waarbij hij vaak het meest essentiële achterhield... Over de kwestie van de centra, bijvoorbeeld, sprak hij eerst over drie centra, namelijk: het intellectueel centrum, het emotioneel centrum en het bewegingscentrum. Daarna werd er het instinctcentrum aan toegevoegd, en nog later: het sekscentrum.

"De algemene psyché van de mens is opgesplitst in drie volledig onafhankelijke 'entiteiten', die geen relatie met elkaar hebben, en die - zowel in hun functies als in hun manifestaties - van elkaar gescheiden zijn." - George Ivanovitch Gurdjieff -

Deze privécursus, bestaande uit 3 sessies, geeft jou een idee van wat 'Het Kennen van het Zelf' precies inhoudt. Uiteraard kan je daarna voortdoen: op jezelf - of, op dinsdagavonden aansluiten bij de al jarenlang bestaande, wekelijke Werkgroep.

- Deze online privé-cursus kan via Skype zowel in het Nederlands als in de Engelse taal worden gevoerd. Het uur en de data komen we vooraf overeen. Nogmaals: het boek waarmee wordt gewerkt, is: "Op Zoek naar het Wonderbaarlijke" - schaf het dus aan.

- Deze online privécursus kan via Skype zowel in het Nederlands als in de Engelse taal worden gevoerd.

- Aantal sessies: drie.
- Duurtijd van elke sessie: een 3-tal uurtjes.
- Plaats van bijeenkomst: bij jouw thuis, dankzij Skype.
- Jouw bijdrage: 150 euro (voor de 3 sessies) - oftewel: 16,66 euro per uur.
- En, daarna? Dan zien we wel... :-)

Webcam: Het voordeel van een cursus via Skype en gebruikmaking van een webcam is, dat (1) je je niet hoeft te verplaatsen, en (2) dat je zélf bepaalt wanneer de (volgende) online bijeenkomst zal doorgaan.

Voorafbetaling: gelieve op de link van jouw keuze te klikken. Betalen kan met een kredietkaart, bankkaart, PayPal of via overschrijving door op onderstaand bedrag te klikken...

: 150 euro.

- Alle bijdragen kunnen natuurlijk eveneens gestort worden op de bankrekening van DIMschool vzw:
IBAN: BE22 7795 9845 2547 - BIC: GKCCBEBB.

Indien je nog vragen hebt, stuur een e-mailbericht naar [email protected]

Kernwoorden: Gurdjieff - Ouspensky - Op zoek naar het wonderbaarlijke - Vierde weg - Enneagram - Esoterie - Essentie - Ontwaken - Wie ben ik? - Slaap - Wakker worden - Ontslapen - Zelfkennis.

Tarief: € 150 /les
Nota: Een tweede persoon die je kent, betaalt slechts de helft, en kan eveneens online via Skype tijdens elke sessie inloggen.

Meer informatie? Stuur ons een bericht of bel ons op 03 430 93 87.

<maart 2024>